Linie lotnicze do ETS-u. Europa na klimatycznej ścieżce wojennej

Od pierwszego stycznia przyszłego roku samoloty na europejskim (i nie tylko) niebie staną się uczestnikami europejskiego systemu handlu emisjami (ETS), źródło: boeingdreamscape/Flickr CC Od pierwszego stycznia przyszłego roku samoloty na europejskim (i nie tylko) niebie staną się uczestnikami europejskiego systemu handlu emisjami (ETS), źródło: boeingdreamscape/Flickr CC

O pierwszego stycznia przyszłego roku samoloty na europejskim (i nie tylko) niebie staną się uczestnikami europejskiego systemu handlu emisjami (ETS). Linie lotnicze dołączają do ponad 11 tysięcy przedsiębiorstw już dzisiaj starających się o pozwolenia na emitowanie dwutlenku węgla do atmosfery. Chodzi o ochronę klimatu czy kolejne źródło podatków? Czy grozi nam z tego powodu wojna handlowa?



Linie lotnicze do ETS-u

W lipcu 2008 roku parlamentarzyści europejscy z wielkim entuzjazmem przyjęli ten pomysł, masowo głosując za dyrektywą. W lutym 2009 weszła ona w życie, a za kilka miesięcy obejmie wszystkie linie (choć z drobnymi wyjątkami dla małych linii lotniczych, wykonujących nie więcej niż dwa loty europejskie dziennie i dla samolotów poniżej 5,7 tony). Na początek nie będzie nawet drogo, gdyż 82 proc. pozwoleń jest przyznawane bezpłatnie.

Choć system jest europejski, to pozwolenia, a także wpływy z nich będą otrzymywać państwa członkowskie. Wielkość kwot wyznaczana jest wg wielkości linii lotniczych, zarejestrowanych w tym państwie. I europejska wielka lotnicza piątka (Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Hiszpania i Włochy) otrzyma dwie trzecie wpływów. Pozostałe 22 państwa otrzymają jedną trzecią. Polska jest wyjątkowo „zacofana”: nad krajem, w którym mieszka 7,5 proc. europejskiej populacji, emitowane jest zaledwie 0,9 proc. CO2 z lotnictwa, a polskie linie lotnicze są oceniane na 0,6 proc. tychże emisji. To pokazuje, jak Polska jest liderem w zwalczaniu zmian klimatycznych, jednak powód nie nastraja zbyt optymistycznie: to technologiczne i korporacyjne zapóźnienie.
Moim zdaniem
Jesteś za włączeniem samolotów do europejskiego systemu handlu emisjami?
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj
Pasaż zakupowy