Branża BIO rośnie w siłę

www.targi.lodz.plwww.targi.lodz.pl

Bieżąca edycja IX Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD oraz V Targów Ekologicznego Stylu Życia beECO okazała się rekordową pod względem liczby wystawców – blisko 370 firm zaprezentowało swoją ofertę.



Wśród wystawców byli zarówno weterani rozpoznawalni na rodzimym rynku produktów „bio”, jak i debiutujący przedsiębiorcy. Zdecydowana większość wystawców prezentowała produkty z certyfikatem ekologicznym oraz produkty naturalne, niskoprzetworzone. W ofercie targowej  przybyło także produktów z segmentu vege, fit, superfoods czy ekologicznych linii produktów dla dzieci. Nowością były produkty ekologiczne gotowe do spożycia, czyli  propozycja dla osób żyjącym szybko, w dużym tempie. Wśród wystawców pojawili się również producenci nowoczesnego sprzętu AGD m.in.: wolnoobrotowych wyciskarek do owoców i warzyw.

Nie zabrakło też zagranicznych producentów i przetwórców – z Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Litwy, Włoch, Grecji, Szwecji.

Oprócz wystawców targi odwiedziło blisko 12 tys. osób, w tym przedstawiciele kadry menedżerskiej ekobiznesu, osoby odpowiedzialne za zakupy w sieciach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych, właściciele sklepów, hurtownicy i dystrybutorzy żywności, a także  przedstawiciele ambasad i branży z krajów europejskich.

Jak co roku targom towarzyszył szereg spotkań branżowych – Akademia Biokurier, BIObiznes Forum. Wśród tematów wiodących pojawiły się zagadnienia związane z marketingiem wizualnym, franczyzą, zasadami znakowania produktów i certyfikacji, sprzedaży internetowej, korzystania z ekologicznych produktów w restauracji czy bycia świadomym ekorestauratorem.  

W piątek 7 października odbyło się, już po raz trzeci, Forum EKObranży, organizowane wspólnie z wydawcą magazynu EKODOSTAWCY, podczas którego poruszane zostały kluczowe tematy dla sektora EKO. Tegoroczna edycja okazał się rekordowa, udział w forum wzięło pond 130 menadżerów. Tegoroczne Forum poświęcone było przede wszystkim globalnym i lokalnym czynnikom rozwoju rynku produktów ekologicznych, a także zmianom w obszarze ich dystrybucji. Eksperci pierwszego panelu dyskusyjnego: Sławomir Chłoń, prezes OFZ S.A., Zbigniew Kozłowski, wiceprezes zarządu Symbio Polska S.A. oraz Michał Kapica, prezes Smaku Natury dyskutowali m.in. o tym czy sklepy sieci handlowych stanowią liczącą się konkurencję dla delikatesów specjalistycznych. Druga część Forum poświęcona została skutecznemu marketingowi ekoproduktów. Łukasz Walczak, członek zarządu Look Food Sp. z o.o., Agata Szczepaniak, menedżerka targów NATURA FOOD oraz Alicja Kulbicka, wydawca magazynu EKOdostawcy rozmawiali m.in. o tym, jaką rolę w handlu żywnością w jakości BIO mogą odegrać emocje.

Po raz pierwszy odbyła się konferencja „Fairtrade – skorzystaj z rynkowej szansy!” zorganizowana przez „Koalicję Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, podczas której uznani eksperci przybliżyli m.in. system certyfikacji fairtrade.

W ramach NATURA FOOD i beECO pojawiła się także nowa tematyka – alergia.  Szeroko prezentowane były produkty z segmentu  free from czyli bez alergenów – bez glutenu, laktozy, jajek czy bez cukru, a także naturalne kosmetyki i środki czystości. Wiedzę związaną z alergiami można było pogłębić podczas Forum Alergii, które zostało przygotowane wspólnie z redakcją Hipoalergiczni, a poprowadziła je redaktor naczelna Magazynu Hipoalergiczni – Żaneta Geltz, której gościem specjalnym był znany alergolog prof. Krzysztof Buczyłko z Centrum Alergologii w Łodzi. Uczestnicy forum uzyskali informacje o różnych rodzajach alergii, dowiedzieli się jak komponować dietę alergika z wykorzystaniem naturalnych produktów oraz jaką rolę w walce z alergią pełnią kosmetyki naturalne. Redakcja Hipoalergiczni przybliżyła także temat pt. „Dekalog alergika” oraz projekt „Happy Evolution – 10 kroków do zdrowia, szczęścia i równowagi”.

Z kolei entuzjaści kulinariów, którzy działają aktywnie w polskiej blogosferze wzięli udział w Ogólnopolskim Spotkaniu Blogerów Kulinarnych, toczyło się pod hasłem „Internet w naturze – natura w Internecie”. Blogerzy kulinarni, lifestylowi, propagatorzy zdrowego stylu życia oraz bycia fit dyskutowali o tym na czym polega jakość naturalnej żywności i siła rolnictwa ekologicznego, jak prezentować produkty ekologiczne w Internecie,  jak opowiadać o szlakach kulinarnych czy wreszcie co zrobić, żeby blog był czytany i rozpoznawalny. Uczestnicy spotkania wzięli udział w warsztatach fotografii kulinarnej prowadzonych przez firmę Canon. Gospodynią spotkania była Monika Kucia dziennikarka i kuratorka kulinarna.

Złoty Medal NATURA FOOD 2016

W ramach targów rozstrzygnięto również konkurs o Złoty Medal NATURA FOOD 2016. W bieżącej edycji do konkursu zgłoszono rekordową liczbę, 54 produktów, które prezentowano podczas imprezy. Konkurs rozstrzygnięto w 5 kategoriach: produkty ekologiczne polskie, produkty ekologiczne zagraniczne, produkty naturalne polskie, produkty naturalne zagraniczne, produkty tradycyjne.

Złote Medale NATURA FOOD 2016 trafiły do: Rodzinnej Wytwórni Makaronów Fabijańscy (Makaron Jaglany), Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy (Mleko ekologiczne 1Litr), OlVita Krzysztof Dziadach (Olej z kiełków pszenicy zimno tłoczony nieczyszczony), Eterno s.c. (Salsa paprykowa), Folwark Wąsowo (Buraczki z miodem), SEMCO Krystyna Just (Olej Konopny), EkoHurtownia.pl (Czekolada Raw Wiśnia i Wanilia BIO 45g),   Greco Products (Grecki Górski Gojnik z OLYMPU BIO), OrganicHouse Sp. z o.o. (świeże daktyle). Puchar Ministra Rolnictwa I Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela do Rodzinnej Wytwórni Makaronów – Fabijańscy – za produkty Makaron Jaglany i Makaron Grochowy – w kategorii produkty ekologiczne oraz do Gminnej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" w Dźwierzutach - Piekarnia – za Chleb żytni staropolski z pestkami dyni – w kategorii produkty tradycyjny.

Poza konkursem o Złoty Medal NATURA FOOD 2016 poznaliśmy laureatów konkursów na: „Najlepsze gospodarstwo ekologiczne”, „Tygiel Smaków”, a także „Najlepszy sklep z żywnością ekologiczną”  oraz w konkursie na najlepsze „weekendowe śniadanie do łóżka” i „Z karpiem za Pan Brat”- konkursie kulinarnym dla szkół gastronomicznych pod Patronatem Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych "Polska Ekologia". W plebiscycie konsumenta na najlepszy produkt prezentowany podczas NATURA FOOD 2016 zwyciężyły świeże daktyle z kategorii produktów naturalnych zagraniczne  firmy OrganicHouse Sp. z o.o.

Dla miłośników dobrego jedzenia

Podczas NATURA FOOD nie mogło zabraknąć atrakcji dla miłośników gotowania i dobrego jedzenia. Swój kunszt zaprezentowały największe gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych. Pokazy odbyły się w specjalnej Strefie Pokazów Kulinarnych a poprowadzili je m.in.: Joanna Jakubiuk, Marcin Piotrowski, Jarosław Maliszewski, Carlos González Tejera. Entuzjaści dobrej kuchni mieli okazję wziąć udział w prezentacji dotyczącej bezglutenowej kuchni wegańskiej, którą przeprowadził duet z Atelier Smaku, czyli Jola Słoma i Mirek Trymbulak. W tym roku łódzcy restauratorzy zaprezentowali jak owoce robią prąd (Owocni), zdrowe desery na bazie kaszy jaglanej (Zakręcony Vege Obiad) oraz prawdziwe włoskie Tagliattelle z bardzo zdrowymi, szybkimi i prostymi sosami (Kuchnia BACCARO). Dla tych, którzy upodobali sobie napoje roślinne pokazano jak łatwo je przygotować we własnej kuchni (ChiufaMix).

Sponsorami tegorocznych wydarzeń towarzyszących byli: Łódzki Rynek Hurtowy ZJAZDOWA, Lokalny Rolnik, Stalgast Polska, Dary Natury, Fiskars, Ronic, Chufa Mix Polska.


Honorowym Patronem Targów są: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek Województw RP oraz Wojewoda Łódzki, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi.

Już dziś zapraszamy Państwa za rok do Łodzi!

X Targi NATURA FOOD i VI Targi beECO

PAŹDZIERNIK 2017 r.



Więcej informacji:
www.naturafood.pl
www.facebook.com/NATURAFOOD
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy