To była prawdziwa uczta regionalnych smaków

Targi Regionalia 2016

5. Targi Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych Regionalia za nami. Wystawcy przygotowali prawdziwą ucztę regionalnych smaków dzięki czemu mieszkańcy Warszawy i okolic spędzili smakowity i turystyczny weekend w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska.


Świadomi swojej jakości

Wystawcy jubileuszowych Targów Regionalia zaprezentowali pełen wachlarz unikatowych produktów. – Miód spadziowy jest od dawna obecny na Podkarpaciu. W 2010 roku został zarejestrowany przez Komisję Europejską i uzyskaliśmy Chronioną Nazwę Pochodzenia. Dlaczego? Bo tylko w naszych lasach występuje w tak dużym procencie jodła pospolita, gatunek bardzo wrażliwych drzew iglastych. To właśnie dzięki niej uzyskujemy najwyśmienitszy z miodów spadziowych – wyjaśniał Krzysztof Bałon z Gospodarstwa Pszczelarskiego na Podkarpaciu „Eko Bałon”. Dodał także, że miód spadziowy posiada więcej wartości odżywczych.

Przykładów na łamanie kulinarnych stereotypów było znacznie więcej: – Naszym celem jest nie tylko promocja marki, ale i uświadomienie klientom, że niekoniecznie coś co wygląda jak chips jest niezdrowe – mówiła Małgorzata Kamińska z PPHU Amkez częstując zwiedzających suszonymi jabłkami. Firma Naturalne Tradycyjne Jadło udowodniła, że orzechy włoskie świetnie nadają się do kiełbasy, a cukiernicy, że buraczane ciasto w polewie czekoladowej może smakować jak murzynek. Okazało się też, że kasza jaglana stanowi doskonałą bazę sernika oraz kotletów, a sól wędzona przez 160 godzin według tradycji Wikingów, jest świetną alternatywą dla wegan. W prezentowanej ofercie znalazły się również rozmaite gatunki serów, pieczywa, miodów, wyrobów garmażeryjnych czy przysmaków tatarskich.

Dopełnienie oferty kulinarnej stanowiły regionalne trunki: nalewki na bazie bzu czarnego, wina o niezwykłej kompozycji smakowej oraz różnorodne piwa, także z limitowanych edycji zawierające nutkę chili czy połączenie wiśni z kawą.  

Sporym zainteresowaniem cieszyło się także  stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jego przedstawiciele chętnie dzielili się wiedzą na temat europejskich systemów jakości żywności, wśród których oprócz Chronionej Nazwy Pochodzenia (ChNP) znajdują się Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG) i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS).


Po biznes do Warszawy

Wystawcy podkreślali, że odbywające się w Warszawie Targi Regionalia są dobrym miejscem na pozyskanie klientów oraz nawiązanie kontaktów biznesowych. – Poszukujemy chętnych do współpracy hurtowej i detalicznej. W naszej ofercie posiadamy pięć marek. Wszystkie składniki proponowanych przez nas produktów są naturalne i pochodzą z regionów, w których są wytwarzane. W ich składzie znajdziemy np. oliwę Extra Vergine czy aloes – mówił Grzegorz Stachyra z firmy Verdissimi oferującej certyfikowane i naturalne kosmetyki z Włoch, która po raz pierwszy wystawiała się na Targach Regionalia.

Natomiast manufaktura przypraw The Spice Shop poszukiwała nowych dystrybutorów. – Zainteresowanie naszymi przyprawami było spore. Odwiedzały nas głównie osoby dbające o zdrowe żywienie i jakość życia. Pojawiło się również kilku dostawców i właścicieli sklepów ze zdrową żywnością – podsumowała Anna Piekarska.

Nie tylko smaki

Oprócz zakupów żywnościowych na targach znaleźć można było naturalne kosmetyki, ekologiczne środki czystości i rozmaite wyroby rzemieślnicze. Ręcznie robiona biżuteria, naturalne tekstylia, odzież inspirowana folklorem, wyroby z drewna czy przedmioty z orientalną duszą Turcji dodały kolorytu całemu wydarzeniu. Ciekawostką była również konferencja „Greckie zioła”, podczas której rodowity mieszkaniec Grecji na przykładzie rozmarynu docenił zioła pełniące rolę roślin ozdobnych w architekturze krajobrazu.

Nagrodzone produkty

Podczas Targów Regionalia wyłoniono zwycięzców prestiżowego konkursu na Najlepszy Produkt Targów Regionalia organizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nagrodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymała firma KaMos za kamiennogórski ser pleśniowy. Przyznano również 10 Złotych Medali Targów Regionalia 2016 oraz 11 wyróżnień w czterech kategoriach.


Złote Medale Targów Regionalia w kategorii „Skarby Natury” otrzymali: Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach za suskę sechlońską, Bartlowizna za pasztet z gęsią wątróbką, Tatrzańsko-Beskidzka Spółdzielnia Producentów „Gazdowie” za bundz owczy, Gospodarstwo Pszczelarskie na Podkarpaciu EKOBAŁON Bałon Krzysztof za Podkarpacki Miód Spadziowy, Ba Zioła Agnieszka Białek za czosnek niedźwiedzi, WPPH ELENA IMPORT-EXPORT za owoce liofilizowane oraz PGH i ORT MARGOT - BIS za słoninę wędzoną w prawdziwej wędzarni opalanej drewnem.

W kategorii „Natura i uroda” zwyciężyli Patounis - Korfu - Grecja za tradycyjne naturalne mydło z oliwy z oliwek wysokiej jakości oraz Linen Partner - lniane tekstylia Krzysztof Sierka za skarpety lniane eco z udziałem wysokojakościowej miękkiej bawełny.

W kategorii „Rękodzieło” nagrodzono firmę Malowane Wełną za Szal z wełny jagnięcej dekorowany ręcznie motywami kwiatowymi – Polskie Maki, a w kategorii „Procenty i promile” Złoty Medal powędrował do Browaru „Edi”  Edward Wilk za Piwo Wschowskie Ciemne.
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy